Jei sveikatos duomenys biomedicininiam tyrimui[1]gaunami per Valstybės duomenų agentūrą (VDA):
Jei sveikatos duomenys ir ėminiai biomedicininiam tyrimui gaunami tiesiogiai iš duomenų valdytojų:
[1]Biomedicininis tyrimas suprantamas kaipbiomedicinos mokslų hipotezių patikrinimas mokslo tiriamaisiais metodais, kuriuo siekiama plėtoti mokslo žinias apie žmogaus sveikatą, ligas, jų diagnostiką, gydymą ar profilaktiką (BMTĮ 2 str. 7 d.)
Lietuvos bioetikos komitetas tyrimo centro adreso pasikeitimą laiko esmine pataisa, kadangi kartu keičiasi ir asmens sveikatos priežiūros įstaigos asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo licencija.
Apie tyrimo centro pavadinimo pasikeitimą Lietuvos bioetikos komitetą pakanka informuoti.
Remiantis Lietuvos bioetikos komiteto Rekomendacijomis dėl reklaminių skelbimų, kviečiančių tiriamuosius dalyvauti klinikiniuose vaistinių preparatų tyrimuose, su prašymu reikia:
- pateikti paaiškinimą, kodėl yra reikalinga tiriamuosius į tyrimą kviesti reklaminiais skelbimais;
- paaiškinti, kur (pavyzdžiui, kokiose sveikatos priežiūros įstaigose, su sveikata susijusiuose ar kituose leidiniuose) numatoma platinti pateikiamą skelbimą;
Vadovaujantis 2006 m. gegužės 31 d. Sveikatos apsaugos ministro įstatymo Nr. V-435 „Dėl pritarimo atlikti klinikinį vaistinio preparato tyrimą liudijimų ir leidimų atlikti klinikinį vaistinio preparato tyrimą išdavimo, tyrimų atlikimo ir kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“ 39 punktu, tiriamųjų skaičiaus padidinimas laikomas esmine pataisa. Su prašymu pritarti tiriamųjų skaičiaus padidinimui reikia:
- nurodyti priežastis, dėl kurių nutarta į klinikinį tyrimą įtraukti papildomai tiriamųjų;
- nurodyti, kiek iš viso į šį tyrimą įtraukta tiriamųjų Lietuvos Respublikoje ir kitose šalyse (nurodant kiekvieną šalį atskirai);
- atnaujintą „Biomedicininio tyrimo užsakovo ir pagrindinio tyrėjo civilinės atsakomybės privalomąjį draudimą“, jei ankstesnis draudimas nedengė visų tiriamųjų.
Jei planuojama nukreipinėti pacientus, reikėtų pateikti ir įstaigos vadovo pavirtinimą, kad sutinka dėl savo pacientų nukreipimo. Jei nėra žinoma dar konkrečių įstaigų, kuriose bus nukreipiami pacientai, tuomet prašoma užsakovo įsipareigoti visada gauti įstaigos vadovo patvirtinimą.
Vadovaudamiesi Lietuvos bioetikos komiteto Rekomendacijų dėl reklaminių skelbimų, kviečiančių tiriamuosius dalyvauti klinikiniuose vaistinių preparatų tyrimuose 2.7 punktu, Informuoto asmens sutikime rekomenduojame nurodyti, kad tiriamasis gaus nemokamai tiriamąjį vaistinį preparatą /sveikatos patikrinimus, kaip ir visuose klinikinių vaistinių preparatų tyrimuose, kuriuose tiriamieji preparatai/ sveikatos patikrinimai teikiami nemokamai.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2016 m. sausio 8 d. įsakymo Nr. V-15 „Dėl Patirtų išlaidų ir sugaišto laiko dėl dalyvavimo biomedicininiame tyrime kompensacijos apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 8 punktu, tiriamiesiems mokama kompensacija už vieną dalyvaujant biomedicininiame tyrime sugaištą valandą negali viršyti vidutinio valandinio atlygio, apskaičiuoto Lietuvos statistikos departamento paskelbtą paskutinio ketvirčio šalies ūkio (neįtraukiant individualių įmonių darbo užmokesčio duomenų) darbuotojų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio dydį padalinus iš Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtinto metinio vidutinio mėnesio darbo valandų skaičiaus, esant penkių darbo dienų savaitei“.
Siekiant aiškumo, Lietuvos bioetikos komitetas siūlo užsakovams Informuoto asmens sutikimo formoje nurodyti orientacinį valandinį kompensacijos dydį.
Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo 10 straipsnyje nurodoma, kad tiriamieji turi teisę gauti kompensaciją už dėl dalyvavimo biomedicininiame tyrime patirtas išlaidas ir sugaištą laiką. Todėl atsižvelgiant į tai, ar pagal klinikinio vaistinio preparato tyrimo protokolą tiriamieji privalo naudoti kontraceptines priemones, užsakovas turėtų tyrimo dalyviui kompensuoti kontraceptinių priemonių įsigijimo išlaidas.
Šis išaiškinimas parengtas vadovaujantis teisės aktais, reguliuojančiais elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimą ir Europos vaistų agentūros rekomendacijomis dėl kompiuterinių sistemų ir elektroninių klinikinių tyrimų duomenų [1].
Remiantis Elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatymo [2] 5 str. 1 dalimi, „elektroninio parašo, neatitinkančio kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamų reikalavimų, kurie yra numatyti Reglamente (ES) Nr. 910/2014, teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui, jeigu tokio elektroninio parašo naudotojai dėl to iš anksto susitaria raštu ir jeigu yra galimybė šį susitarimą išsaugoti patvariojoje laikmenoje“. Taigi, paprastas elektroninis parašas būtų prilyginamas fizinio asmens ranka pasirašytam parašui, jeigu šalys iš anksto susitaria, kad ateityje sutikimai būtų sudaryti elektroniniu būdu ar/ir kitais būdais, ir susitarimą išsaugo patvariojoje laikmenoje.
Svarbu paminėti, kad šis susitarimas turi būti išsaugotas patvarioje laikmenoje, kurios sąvoka yra išaiškinta Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2011/83/ES dėl vartotojų teisių [3]. Patvarioji laikmena – tai priemonė, kuri leidžia vartotojui ar prekiautojui saugoti asmeniškai jam skirtą informaciją taip, kad informacija tam tikrą laiką būtų prieinama ir kad saugomą informaciją būtų galima atgaminti nepakitusią.
Apibendrinant darytina išvada, kad asmens sutikimas gali būti duodamas elektroniniu būdu ir (ar) kitais būdais, pasirašant nekvalifikuotu elektroniniu parašu, jeigu šalys prieš tai dėl šių sąlygų susitaria raštu, t. y., pirminė sutartis turi būti pasirašyta fiziniu parašu (popieriuje) arba kvalifikuotu elektroniniu parašu. Atliekant biomedicininius tyrimus, šis susitarimas galėtų būti išreikštas tiriamajam pirmą kartą pasirašant Informuoto asmens sutikimo dalyvauti biomedicininiame tyrime formą, kurioje būtų numatyta galimybė vėlesnius sutikimus pasirašyti paprastu elektroniniu parašu.
Dėl galimybės asmeniui sutikimą pasirašyti planšetiniu kompiuteriu
Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje 25 straipsnis numato, kad ,,negalima atsisakyti pripažinti elektroninio parašo teisinės galios ir jo tinkamumo naudoti kaip įrodymą teismo procese tik dėl to, kad parašas yra elektroninis arba kad jis neatitinka kvalifikuoto elektroninių parašų reikalavimų.” Vadovaujantis Civilinio kodekso 1.73 str. 2 dalimi, ,,rašytinės formos dokumentui prilyginami šalių pasirašyti dokumentai, perduoti telekomunikacijų galiniais įrenginiais, jeigu yra užtikrinta teksto apsauga ir galima identifikuoti parašą.“[5]
Remiantis Lietuvos vyriausiojo archyvaro išaiškinimu [6], tam, kad skaitmenizuoti parašai planšetėje būtų tinkami ekspertinei pasirašiusiojo asmens identifikacijai, turi būti laikomasi nustatytų reikalavimų įrangai. Pažymėtina, kad pasirašančiajam turi būti sudarytos kuo artimesnės įprastiniam rašymui sąlygos, naudojamas specialus tam tikslui pritaikytas rašymo įrankis. Svarbu vertinti, ar skaitmenizuotam parašui naudojama įranga fiksuoja ekspertiniam tyrimui reikalingą biometrinę informaciją – parašo padėtį X ir Y koordinačių sistemoje, pasirašymo trukmę ir greitį, spūdžio duomenis. Įrenginyje užfiksuoto parašo atvaizdo, paprastai išsaugomo *.pdf formatu, rašysenos ekspertiniam tyrimui nepakanka, – būtini ir jau minėti biometriniai duomenys.
Jeigu planšetiniame kompiuteryje būtų galimybė užtikrinti teksto apsaugą bei būtų įdiegta galimybė prireikus identifikuoti parašą (asmenį), toks parašas būtų laikomas tinkamu asmens sutikimu dalyvauti biomedicininiame tyrime. Tačiau jeigu šalys negali užtikrinti dviejų būtinų reikalavimų, ateityje esant ginčui, šalys turėtų sutikimo faktą įrodyti kitais būdais. Jei tarp šalių kiltų ginčas dėl atitinkamo sutikimo pasirašymo fakto ir jis būtų nagrinėjamas teisme, įrodymai būtų vertinami vadovaujantis procesiniuose įstatymuose nustatytomis taisyklėmis.
Apibendrinant galima teigti, jog rašytinio parašo planšetės ekrane teisinė galia galėtų būti lygiavertė ranka pasirašytam parašui popieriniame dokumente, jei būtų užtikrinti aukščiau aprašyti pasirašymui planšetės ekrane keliami reikalavimai, tinkami rašysenos ekspertiniam tyrimui atlikti, bei patikima sąsaja tarp parašo ir dokumento turinio.
Primename, kad pasirašant Informuoto asmens sutikimo formas elektroniniu parašu, taikomi visi Biomedicininių tyrimų etikos įstatyme, Reglamente ES Nr. 536/2014 [7] ir GKP taisyklėse [8] numatyti reikalavimai, susiję su paciento informavimu ir informuoto asmens sutikimo gavimu, taip pat Reglamento ES Nr. 536/2014 58 str. ir GKP taisyklių 8.3.12 p. numatytas reikalavimas, kad tyrimo užsakovas ir pagrindinis tyrėjas privalo užtikrinti pasirašytų sutikimo formų saugojimą tyrimo centre 25 metus nuo klinikinio tyrimo pabaigos.
NUORODOS:
Klinikiniai tyrimai, kurie vykdomi pagal Direktyvą 2001/20/EB (toliau – Direktyva) ir kurių bent vienas iš Europos Sąjungoje esančių tyrimo centrų planuoja būti aktyvus vėliau nei 2025 m. sausio 30 d., turi atitikti Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 536/2014 dėl žmonėms skirtų vaistų klinikinių tyrimų, kuriuo panaikinama Direktyva 2001/20/EB (toliau – Reglamentas) reikalavimus.
Užsakovas, norėdamas perkelti klinikinį tyrimą, atliekamą pagal Direktyvą, turi įvertinti tyrimo atitiktį Reglamento reikalavimams, Tranzitinių tyrimų gairėms ir CTCG darbo grupės rekomendacijoms pereinamuoju laikotarpiu (iki 2025 m. sausio 30 d.).
Vadovaujantis Tranzitinių tyrimų gairėmis ir CTCG darbo grupės rekomendacijomis, užsakovas į CTIS portalą turi pateikti su visomis tyrime dalyvaujančiomis šalimis suderintus I dalies dokumentus:
- Lydraštis;
- Suderintas arba konsoliduotas protokolas;
- Tyrėjo brošiūra;
- Tiriamųjų vaistų ženklinimo turinys;
- Dokumentai, susiję su tiriamojo vaisto atitiktimi geros gamybos praktikai (jei tiriamasis vaistas yra registruotas, jų pateikti nereikia);
- Tiriamojo vaistinio preparato dokumentų rinkinys (TVPD) arba supaprastintas TVPD;
- Pagalbinio vaisto dokumentų rinkinys.
II dalies dokumentai:
- Naujausios patvirtintos informuoto asmens sutikimo formos.
Minėtų dokumentų derinimas atliekamas savo šalyje teikiant esminę pataisą pagal Direktyvos reikalavimus prieš tranzitinio tyrimo paraiškos pateikimą į CTIS.
Visi kiti pakeitimai bei dokumentai, kurie pagal Reglamento I priedą nebuvo pateikti su tranzitinio tyrimo paraiška, turi būti teikiami per CTIS kaip esminis pakeitimas tik gavus pritarimą tranzitiniam tyrimui.
*CTIS – The Clinical Trials Information System (https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/research-development/clinical-trials/clinical-trials-information-system)
Jeigu klinikinis tyrimas atliekamas pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 536/2014 Dėl žmonėms skirtų vaistų klinikinių tyrimų, kuriuo panaikinama Direktyva 2001/20/EB (toliau – Reglamentas) Metinės tyrėjo ataskaitos (Study Progress Report) teikti nereikia.
Jeigu tyrimas atliekamas pagal Direktyvą 2001/20/EB, tuomet Metinė tyrėjo ataskaita turi būti teikiama Lietuvos bioetikos komitetui remiantis Geros klinikinės praktikos (GKP) taisyklių nuostatomis.
Reglamento 42 ir 43 straipsnyje nurodyti saugumo pranešimai (atitinkamai ,,Reporting of suspected unexpected serious adverse reactions by the sponsor to the Agency” ir ,,Annual reporting by the sponsor to the Agency”) turi būti pateikti elektroniniu būdu „Eudravigilance“ duomenų bazėje.